Marketing for begyndere
Er du nysgerrig på hvad marketing egentlig er? Hvordan det virker? Og hvordan du kan bruge det til din virksomhed? Så læs med her. I denne artikel får du forklaret hvad marketing er, hvordan det virker og hvorfor det er så vigtigt et – hvis ikke det vigtigste – element i din virksomhed, når du vil have succes.

Ikke bare reklamer
Marketing er ikke reklame, men reklame er marketing. Marketing er altså et paraplybegreb der dækker over en lang række virksomhedsfunktioner, som fx PR, markedsanalyse, sociale medier, content marketing, search ingine marketing/optimization (SEO), prisfastsættelse, copywriting, direct response, og selvfølgelig også reklamer.
Hvis man siger at marketing bare er reklame, er det altså lidt som at sige, at HR bare er ansættelse af folk, at økonomi bare er skat eller at jura bare er at undgå retsforfølgelse osv.
Det er altså bare en enkelt brik i det samlede puslespil.
Når marketing består af så mange forskellige elementer, er det derfor en god idé at starte med et eller to elementer, som du finder interessante/spænende at arbejde med. Ellers kan det nemlig godt virke ret overvældende overhovedet at begynde. Herfra kan du så udvide dine egenskaber, så du bliver god til flere og flere af elementerne i dit eget tempo. På den måde er det en mere overskuelig læringsproces og du drukner ikke i det.
Hvad er marketing?
Hvad er marketings ”natur” så at sige? Marketingsverdenen har rigtig mange begreber, modeller og ”regler”, der skal guide dig i retning af de bedste resultater. Den følgende model er snarere en beskrivelse af hvad marketing består af. Den er rigtig populær og velkendt blandt de fleste der har haft noget med marketingsverdenen at gøre på et eller andet tidspunkt i deres liv:
De 4 P’er:
- Produkt: Beskrivelse, detaljer omkring det produkt eller den ydelse man vil sælge
- Pris: Prisfastsættelse, analyse af konkurrenters priser, prispsykologi mm.
- Placering: Hvor bliver produktet solgt? Fysisk butik, hjemmeside, app, pop-up mm.
- Promovering: Hvordan sælger du flere produkter/ydelser, og hvordan spreder du kendskabet til dine produkter/ydelser?
Der er også en simplere og mere dækkende måde at definere marketing:
Marketing er helt basalt at kommunikere værdi til kunder. At fortælle kunden hvorfor det her er interessant for dem og besvare spørgsmålet ”Hvad rager det mig?” / ”Hvorfor skulle jeg bekymre mig om det?”.
Marketing er hjælpe kunder med at løse deres problemer. Det er at definere – og finde løsninger på – problemer og kommunikere værdien af løsningerne til kunden, så de kan få bedre resultater. Det handler om at ”connecte” med mennesker og forstå deres frustrationer og problemer, få dem til at føle sig forstået, så du kan præsentere din forretning/dit produkt/din ydelse som løsningen på deres problemer. Essentielt set hjælper du din kunde til at få løst sine problemer, og dermed med at forbedre deres liv.
Det er sjældent det bedste produkt der ”vinder” over de andre i deres niche – det er det produkt der bliver markedsført bedst. Derfor er det så essentielt at have godt markedsføring, for der er næsten med garanti nogle der laver noget, der ligner det du laver.
En anden side af marketing som er ligeså vigtig, hvis ikke mere vigtig end det at kommunikere værdi til kunderne, er, rent faktisk at skabe værdi for kunderne.
Marketing i sig selv kan nemlig sagtens skabe værdi, og et eksempel på dette kan være en video med brugbar information, et blogindlæg, en artikel som denne, eller en e-bog (se: inbound). Det kan også være en reklame der informerer eller er rigtig sjov, som på den måde skaber værdi for dem der ser det. Eller måden som et produkt bliver leveret – indpakningen, kortet med en personlig hilsen, slikkepinden osv.
Mange går ud fra, at køb bliver foretaget på baggrund af rationalitet, logik og med krav om perfekt informering om produktet. Det gør det kun i meget sjældne tilfælde. Vi mennesker er emotionelle, ofte meget ulogiske væsner, og vi har sjældent alt information omkring noget, før vi tager stilling til det/handler. Derfor er marketing så vigtigt og magtfuldt. Hvis vi kun handlede på baggrund af logik, produktinformation og uden følelserne kom i spil, så ville luksusvarer-industrien ikke eksistere i dag.
God og dårlig markedsføring
Skal du have succes med din marketing, skal du sørge for at du griber det rigtigt an. Dette er super vigtigt, da det ellers kan ende med at give den modsatte effekt og dermed skade dit brand.
Dårlig marketing er basalt set grunden til at marketingindustrien har så dårligt et ry i dag. Det er alt det, der ser super billigt ud, alle de spammails der kommer med tilbud konstant, det er ophørsudsalget der aldrig ender, det er en pushy promovering af ubrugelige/dårlige produkter og det er en fake countdown på hjemmesider. Så hvis du bevæger dig ud i, at eksperimentere med at lave din markedsføring selv, så undgå disse – for alles skyld!
God marketing derimod, kan hjælpe kunden med at nå deres mål, hjælpe dem med at få det bedre med sig selv og har faktisk potentiale til vitterligt at ændre tendenser i verden (fx hvis en reklame for Pepsi Max går viralt, begynder folk at købe Pepsi Max osv.).
Jeg håber du fik udvidet din horisont omkring marketing en smule og at du blev lidt klogere på hvad det egentlig er for noget.
Læs med igen på torsdag, hvor det skal handle om psykologien bag markedsføring!
