Den ultimative guide i Tiktok for 2022
Introduktion til Tiktok
Er du usikker på, om din virksomhed skal integrere Tiktok som en del af jeres marketingmix?
Tiktok Marketing er hurtigt blevet en del af mange virksomheders online strategi. Ja, Tiktok startede som en underholdningsapp, hvor størstedelen af indholdet var dansevideoer. Men meget har ændret sig siden. I dag kan du finde videoer som dækker emner som kultur, oplevelser, fashion, information, tips og tricks, madopskrifter og meget meget mere.
Skal man poste organisk eller skal man blot annoncere? Hvad skal man huske på, når man bruger Tiktok?
Vi afdækker alle emner omkring Tiktok i denne guide.

Sådan arbejder vi.
Hvad er Tiktok?
Tiktok er en undeholdningsapp, som tilbyder forbrugerne videoer i fuldskærmsformat i varierende længder typisk fra 10-90 sekunder.
Tiktok er lancerert i Kina i 2017, hvorefter det hurtigt voksede til resten af verden, og opnåede for alvor sin popularitet under pandemien i 2020.
Tiktok har fornyeligt, som den eneste app udover Facebook universet, nået over 3 milliarder downloads. Undersøgelser viser at en gennemsnitlig ”watch-time” er over 80 minutter om dagen.
Derfor skal din virksomhed være aktive på Tiktok
Hvis du er en mellem 25-45 eller en ældre marketingmedarbejder, spekulerer du sikkert på: skal jeg hoppe på denne trend med mit team? Er det værd at allokere nogle penge fra marketingbudgettet? Skal min administrerende direktør danse efter likes?
Du er ikke alene. Tusindvis af marketingfolk stiller sig selv det samme spørgsmål og overvejer deres beføjelser for at hoppe på appen!
For det første vil TikTok sandsynligvis ikke gå nogen steder snart. Der er 689 millioner aktive brugere på appen i øjeblikket. Den forventes at overstige 1,2 milliarder i 2021. Appen er uden tvivl meget vanedannende.
For det andet, når det gøres rigtigt, har brugerne ikke noget imod annoncer på TikTok. En Kantar-undersøgelse viste, at 72 % af brugerne følte, at TikTok-annoncer var inspirerende. 7 ud af 10 brugere sagde, at sponsorerede indlæg var mere underholdende og optimistiske end på andre platforme. På den organiske side af markedsføring har TikTok også udrullet sin version af “link i bio.” Det betyder, at du også kan drive trafik til din hjemmeside (har du ikke en? Tid til at oprette en hjemmeside og høste fordelene!)
Og til sidst er der nogle spørgsmål som du skal finde svar på, før du kaster dit brand på Tiktok.
Content marketing
Har du en vis fleksibilitet i din content marketing-strategi? Hvis det er stramt planlagt for hele året, skal du måske flytte rundt på tingene.
Budget
Har du nogen slingreplads i dit budget? Selvom du kun planlægger at lave organisk indhold på TikTok, bør du planlægge et annoncebudget, hvis dine videoer tager fart.
Publikum
Som tidligere elsker nævnt voksne også platformen. Når det er sagt, kan du have et publikum, hvor det er svært at sige, om de bruger appen. Ser langdistancelastbilchauffører TikTok? Hvad med cryptocurrency revisor? Det er en høj ordre. Dit bedste bud er at spørge dem med en undersøgelse eller oprette social lytning.
Branding
Nej, det er ikke sandt, at kun populære forbrugerprodukter eller entertainere kan nå det på TikTok. Tag et kig på, hvordan nyhedsmagasinet, The Washington Post eller valutahandelsappen, etoro bruger TikTok. Disse eksempler beviser, at du ikke behøver at være et alt for afslappet mærke som Wendys for at være på TikTok. Vidste du, at Wendy’s også var på Wattpad og skrev historier om sig selv? Intet er off-limits for mærker.
Personlig branding
Mange mærker har en person, der fungerer som virksomhedens mest genkendelige “ansigt”. Denne person kan også repræsentere dette mærke på TikTok. Og nej, din administrerende direktør skal ikke lave en skør danseudfordring (medmindre de vil). Deres indhold kan være alt fra tips til pranks til videoer bag kulisserne.På den organiske side af markedsføring har TikTok også udrullet sin version af “link i bio.” Det betyder, at du også kan drive trafik til din hjemmeside (har du ikke en? Tid til at oprette en hjemmeside og høste fordelene!)

Her er 5 gode råd før du kommer i gang med Tiktok
1. Brug lodrette videoer
Lodret video er den nemmeste måde at dele indhold på. Det er optimeret til smartphones og giver det bedst mulige overblik over, hvad du skal dele.
2. Hold det kort
9 til 15 sekunder lange videoer er ideelle til standardannoncer, mens 60 sekunders muligheder anbefales til nyhedsfeed-appserievideoannoncer.
3. Fang opmærksomheden med det samme
Alle kyndige marketingfolk forstår, at brugere af sociale medier er presset på tid, når det kommer til at scrolle efter indhold. De kan tilsyneladende ikke komme igennem så meget som muligt hurtigt nok. For at overvinde rulning skal du bruge et engagerende billede, der stopper brugerne i deres spor. Clean and Clear brugte kontrastfarver og hashtags for at fange seernes opmærksomhed. Denne annonce genererede 7,6 millioner visninger og 1,3 millioner klik.
Note:
Som mange andre sociale medieplatforme har TikTok margener, der automatisk beskærer indhold, du uploader. Vær sikker på at du følger anbefalingerne ovenfor, og flere vigtige elementer som opfordring til handling kopier til centret for at få det til at springe ud.
4. Glem ikke musikken
Der er ingen mulighed for at komme uden om musiksiden af TikTok, det er det, der gør platformen så kraftfuld. Brug musik, der er passende til dine annoncer, og hvis du kan, gør det så trendy som muligt ved at studere, hvad dit målmarked er til.
5. Tilføj en stærk CTA
Opfordringer til handling kan argumenteres for at være pointen med markedsføring i nogle kredse. Du vil have brugerne til at handle, og CTA’er hjælper med at levere resultater. Gør dit klart, overbevisende, personligt og indlysende. Giv ikke brugerne en grund til at rulle uden at tage imod dig et tilbud.
Kom i gang med at annoncer på Tiktok!
Fordi TikToks reklameprogram stadig er ret nyt, er processen ikke så selvstændig som på Instagram eller Facebook. Besøg TikTok Ads-hjemmesiden, og klik på knappen “Kom godt i gang”.
Når du klikker på knappen, vises en formular, der beder dig om oplysninger for at oprette din konto. Udfyld det, indsend det, og en TikTok-repræsentant vil kontakte dig for at fortælle, om din virksomhed er kvalificeret.
1. Lav en kampagne
Når du er inde i TikTok Ads-dashboardet, skal du klikke på fanen “Kampagne” og derefter på knappen “Opret”.TikTok organiserer sin annoncering i tre niveauer: Kampagne, Annoncegrupper, Annoncer. En kampagne er en overordnet aktivitet, mens annoncegrupper og annoncer er funktioner i en kampagne.
Vælg et mål for din annonce. I øjeblikket tilbyder TikTok-annoncering tre hovedmål: trafik, konverteringer og applikationsinstallationer.
Nu skal du vælge budgettet for hele kampagnen. Du kan vælge mellem mulighederne “Dagligt budget” eller “Samlet budget”.

2. Opsæt annoncegruppen
Det næste trin er at oprette en annoncegruppe i kampagnen. Dette trin er, når placeringer og målretning besluttes. Inden for en kampagne kan du have forskellige annoncegrupper beregnet til forskellige målgrupper.
TikTok vil beregne, hvor den kan få de bedste resultater med din annonce og placere den der.Når du har valgt dine foretrukne placeringer, skal du følge instruktionerne for at indtaste alle de nødvendige aktiver for at begynde at køre din annonce, herunder webadresser, viste navne, billeder, kategorier osv.Et meget interessant aspekt af dette trin er søgeordssektionen, som giver dig mulighed for at vælge op til 20 termer til at beskrive din hjemmeside eller applikation. Disse søgeord vil blive brugt til at vise dine produkter til den rigtige målgruppe, så tænk nøje over dine valg.Endelig giver sektionen “Målretning” dig mulighed for at definere målgruppen for dine annoncer. Du kan indstille parametre såsom placering, alder, køn, sprog, enheder og mere.
Hvis du vil lancere din annonce til en bestemt gruppe mennesker, for eksempel for at køre en remarketingkampagne, kan du oprette en tilpasset målgruppe gennem eksisterende TikTok-bruger-id’er. Du skal blot uploade listen over ID’er til en CSV-, TXT- eller ZIP-fil. Du skal også bruge en TikTok-pixel for at køre remarketingkampagner og spore kampagneeffektivitet.


3. Opsæt kampagne detaljerne
Vælg annoncegruppebudgettet i afsnittet “Budget og tidsplan”. Endnu en gang kan du vælge, hvor meget du er villig til at bruge pr. dag eller det samlede beløb, du vil bruge i hele kampagnens varighed.Vælg derefter de datoer, du ønsker, at kampagnen skal være aktiv. Indstillingen “Dagdeling” giver dig mulighed for at vælge bestemte tidspunkter på dagen eller ugedage for at vise dine annoncer. Du kan også vælge, i hvilket tempo du ønsker, at budgettet skal bruges. Mulighederne omfatter “standard”, som fordeler budgettet jævnt gennem hele kampagnen, og “accelerer”, som udnytter det så hurtigt som muligt i en fast periode. Du kan derefter vælge annoncegruppeoptimeringsmålet.
– Konverteringer Din annonce vil blive vist til personer, der med størst sandsynlighed vil foretage en konverteringshandling for dit produkt eller din tjeneste. For at spore handlinger, der involverer en konvertering (f.eks. at downloade en app eller udfylde en formular), kan du oprette konverteringshændelser og spore dem ved hjælp af en pixel. Betalingsmodellen for konverteringsmål er oCPC (optimized cost-per-click), som sikrer, at annoncer bliver vist til brugere, som med størst sandsynlighed vil foretage en bestemt handling.
– Klik Din annonce vil blive optimeret til at tiltrække så mange klik som muligt og vil blive debiteret baseret på en pris pr. klik (CPC) betalingsmodel.• Visninger: Din annonce vil blive optimeret til at blive vist så mange gange som muligt og vil blive debiteret baseret på en betalingsmodel for pris pr. tusinde eksponeringer (CPM). Endelig kan du slå indstillingen “Smart Optimization” til eller fra. Hvis det er aktiveret, vil dine bud konstant blive optimeret for at øge antallet af konverteringer. Vi anbefaler, at du slår denne mulighed fra, hvis dine mål er klik eller visninger.

4. Design dine annoncer
TikTok-annoncer består af billeder og videoer i vandrette, lodrette og firkantede formater. For at gøre det nemmere for annoncører tilbyder dette netværk et værktøj kaldet Video Creation Kit, som inkluderer videoskabeloner og billeder, som du kan tilpasse med dine egne billeder. Derudover har den også mere end 300 gratis muligheder for baggrundsmusik.
Et andet nyttigt værktøj er ”Automated Creative Optimization”, som giver dig mulighed for at uploade op til 10 billeder, 5 videoer, 5 annoncetekster og en opfordring til handling. Systemet vil derefter kombinere dem med hinanden for at oprette flere annoncer. Derefter vil værktøjet teste disse annoncer og bruge de mest effektive kombinationer. Endelig kan du også bruge Landing Page to Video-værktøjet, som fanger billeder i høj kvalitet fra enhver destinationsside-URL, du giver den, og derefter automatisk kombinerer disse billeder med musik for at skabe videoannoncer.
