Facebook annoncering
Hvad er Facebook annoncering?
Facebook annoncering er helt basalt en annoncekonto til virksomheder, som leverer nogle annoncer til målrettede forbrugere af Facebook. Formålet med Facebook annoncering er typisk at drive trafik til ens hjemmeside, at få leads, at reklamere for et event eller at få salg på ens hjemmeside.
Lad os lige få en ting på det rene. Facebook ejer Instagram. Det vil sige, at Facebook annoncering også er annoncering på Instagram.
Annoncerne bliver fremvist på forskellige måder. Som virksomhed kan du vælge at få dine annoncer fremvist på nyhedsoversigten på telefonen- eller computeren, i Facebook messenger eller som stories. Formatterne for annoncerne skal derfor tilpasses de forskellige placeringer. En instagram story skal altså fremvises i 1920×1080 pixel for at få den fulde oplevelse. Hvorimod en annonce på nyhedsoversigten skal være 1400×1400, for at give forbrugeren den bedste oplevelse.
Tjeklisten har til formål at skabe den bedste oplevelse for ”consumeren”, så vedkommende ser annoncen i længst tid muligt, klikker på den eller på anden måde interagere med annoncen. I sidste ende skal det jo ende med salg i kassen!

Sådan arbejder vi.
Fuldskærm eller kun 1/2 af skærmen?
Vores erfaring- og Facebooks egen anbefaling er at man skal give brugerne den fulde skærmoplevelse. Det betyder altså at man skal være opmærksom på det, når man starter produktionen af content.
Digital markedsføring starter med content. Content handler om billeder, videoer, copywriting og grafisk materiale. Det er ofte ikke nok bare at tage et billede af sit produkt, og forvente at det vil sælge som varmt brød. Man skal have en strategi for sit content.
Kampagne✅
Til at starte med skal du definere din kampagne. Det kan være en trafikkampagne, konverteringskampagne- eller messengerkampagne mv. Det er vigtigt, at definere kampagnen udfra hvor du er i din salgsfunnel. Det kommer vi til.
Annoncesæt✅
I annoncesættet skal du splitteste din målgruppe på alder, køn, demografi osv. Det er vigtigt at navngive dine annoncesæt efter de kriterier, som du har sat for denne.
Annoncer✅
Du kan ikke have for mange annoncer. De kampagner vi har set, som klarer sig bedst, har et sted mellem 10-30 annoncer. Årsagen skal findes i, at Facebook- og Instagram AI/algoritme selv udvælger hvilke typer indhold som klarer sig bedst på medierne. Ligeledes skal du skrive forskellige typer af tekst. Det kan du gøre ved at trykke ”vælg flere”. Facebook- og Instagrams algoritme bruger altså pengene på de annoncer, som de mener vil klare sig bedst. Det er ofte en dårlig strategi at modarbejde algoritmen, ved at have en ”darling-annonce”, som man ønsker at bruge flest penge på. Så lader du det være optil tilfældighederne, om du får billig trafik- og profitabel afkast.
Placeringer ✅
Vores erfaring er at de bedste kampagner ofte har den automatiske placeringer som indstilling. Når det så er sagt, så kan enkelte kampagner være målrettet stories, reels eller noget tredje, hvor placeringen skal specificeres til dette. Marketingcompany.dk
Format✅
En anden vigtig- og ofte overset faktor er format. For at give den bedste brugeroplevelse er det essentielt, at man bliver præsenteret for indholdet i den fulde brugeroplevelse. Annoncerne bliver fremvist på forskellige måder. Som virksomhed kan du vælge at få dine annoncer fremvist på nyhedsoversigten på telefonen- eller computeren, i Facebook messenger eller som stories. Formatterne for annoncerne skal derfor tilpasses de forskellige placeringer. En instagram story skal altså fremvises i 1920×1080 pixel for at få den fulde oplevelse. Hvorimod en annonce på nyhedsoversigten skal være 1400×1400, for at give forbrugeren den bedste oplevelse.
Hvad koster Facebook annoncering?
Prisen for Facebook annoncering varierer fra kampagne til kampagne. På Facebook kan du arbejde med trafik-kampagner med det formål at drive trafik til din website. Det koster i gennemsnit 1-3 kr. for et klik til din hjemmeside. Vi kører trafikkampagner med en CPC (cost pr click) på helt ned til 0,10 kr.
Det er vigtigt, at man har en strategi for hvorfor at man kører en trafik-kampagne. Hos Marketingcompany kører vi ofte trafik-kampagner i starten for at indsamle data, som vi efterfølgende kan bearbejde- og kører retargeting på.
En kampagneform der også er meget brugt er konverteringskampagne. En sådan kampagne har til formål at drive salg online. Prisen for Facebook annonceringen er meget mere variabel her. Det kommer helt an på hvilket produkt du har. Lad os antage, at du sælger tøj. En Facebook annonce vil måske i gennemsnit koste 20-500 kr. pr. salg. Jo dygtigere dit digitale markedsføringsbureau er, jo billigere kan du få solgt dit tøj.
Facebook understreger nu betydningen af at udvide sin retargeting målgruppe så meget som muligt, før man påbegynder konverteringer.


Content til Facebook annoncering
Fundamentet i alt digital markedsføring er: content. Det er også tilfældet med Facebook annoncering. Du kan ligeså godt finde en lighter frem- og brænde dine penge af, hvis ikke du har det rigtige content. Det er ekstremt vigtigt, hvis du gerne vil have succes med Facebook annoncering.
- Billeder har vi set flere gange performe rigtig godt. Du kan levere budskabet på 2-3 sekunder med det rigtige billede- og den rigtige grafik.
- Videoer er klart det stærkeste våben for at levere et budskab til forbrugeren. Du kan komme helt tæt på, og du har rig mulighed for at vække nogle følelser, som fører til salg- eller trafik.
- Grafisk designkan både være videoer- og billeder. Det er faktisk ofte en blanding af de to.
I godt content til annoncering ser du ofte:
- Det rigtige format- tilpasset placering
- Et klart, stærkt budskab som ofte bliver præsenteret indenfor ganske kort tid.
- En copywriting med benefits, emojis og “call-to-action”
Hvordan får man succes med Facebook annoncering?
For at få succes med Facebook annoncering skal man indsamle data ved at opsætte trafik-kampagner. Også kaldet top-funnel.Det er den øverste del af en salgsfunnel, som er formet som en tragt- også kaldet kolde leads. Det er ofte en omkostningsfuld proces, hvor der er minimal indtjening.
I den næste fase har du en smule data, som du kan lave look-a-like audience med- og direkte retargeting. Disse kampagner kaldes konverteringskampagner, og har til formål at skabe profitabel annoncering på Facebook. Parallelt med den proces skal du fortsat køre trafik-kampagner, så du hele tiden får mere data. Denne proces kalder man for midfunnel. En proces hvor man ofte arbejder med en ROAS (return on ad spend) på 1-3x. Sagt med andre ord, så får du dine penge igen 1x-3x igen. Det vil sige, at når du smider 1000 kr. i en annonce på Facebook, så får du 1000-3000 kr. igen.
Nu kommer det vi allesammen venter på: pengene. I bottom-funnel arbejder man udelukkende med varme leads. Det er forbrugere som har vist interesse for dine produkter, måske har de endda lagt dem i kurven, men fortrød i sidste øjeblik. Det kan være kaffen stod i stuen og var ved at blive kold. You get the idea! Alle annoncekronerne bliver altså brugt på interesserede forbrugere. Det er her vi ser vores kunder få deres penge mellem 10-40 gange igen.
